• icono economia Preus i salaris
  • > Índex de preus al consum (IPC)
icono economia print

METODOLOGIA DE L'ÍNDEX DE PREUS DE CONSUM (IPC)

  1. Introducció
  2. Àmbit temporal
  3. Disseny mostral i recollida d’informació
  4. Formulació dels índex

  1. Introducció

  2. L'Índex de Preus de Consum (IPC) té com a objectiu mesurar l'evolució dels preus dels béns i serveis de consum adquirits pels habitatges. El grau de representativitat de l'IPC ve determinat per la seva adaptació a la realitat econòmica del moment. L’IBESTAT difon l'índex, la variació mensual, la variació anual i en el que va de l'any. 


  3. Àmbit temporal

  4. La periodicitat d'aquest indicador és mensual.


  5. Disseny mostral i recollida d’informació

  6. La grandària de la mostra és de 479 béns i serveis de consum. Els articles seleccionats són els més consumits per la major part de la població, els establiments de la mostra són els més visitats i la importància relativa de cada article a la cistella de la compra respon a les tendències de consum dels habitatges. Els preus es recullen un cop al mes, entre els dies 1 i 22 del mes de referència, per a la major part dels articles. Els preus d'alguns articles es recullen durant tot el mes, com per exemple: gasolines, tabac, bitllets d'avió, etc.


  7. Formulació dels índex

  8. La fórmula emprada per calcular els índexs de l'IPC, base 2016, és la fórmula de Laspeyres encadenada. Els índexs es calculen com a quocient dels preus del mes corrent entre el mes de referència (desembre de l'any anterior) multiplicat per 100, per tant els índexs no tenen unitat de mesura. Totes les taxes de variació solen expressar-se com a variacions percentuals. Per cada article o grup d'articles, la ponderació representa la corresponent part percentual del total gastat.


Institut d'Estadística de les Illes Balears
C/ Miquel Santandreu, 4, Baixos - 07006 Palma·971 17 65 11