• icono economia Turisme
  • > Rendibilitat del sector hoteler
icono economia print

METODOLOGIA ABREUJADA DELS INDICADORS DE RENDIBILITAT DEL SECTOR HOTELER (IRSH)

  1. Introducció
  2. Àmbit temporal
  3. Àmbit poblacional
  4. Disseny de la mostra
  5. Estimadors

  1. Introducció

  2. El principal objectiu dels Indicadors de Rendibilitat del Sector Hoteler és elaborar dos indicadors que facilitin al sector hoteler la presa de decisions. Aquests són l’ADR (Average Daily Rate o Tarifa Mitjana Diària) i el RevPAR (Revenue per Available Room o Ingressos per Habitació Disponible).

    Per a la seva obtenció s'utilitza l'Enquesta d'ocupació hotelera (EOH), realitzada per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), que ofereix informació mensualment en l'àmbit estatal. Per a les Illes Balears es disposa d'una mostra prou representativa per estimar aquest indicador i, gràcies a un conveni signat amb l'INE, l’IBESTAT publica l’IRSH a la seva pàgina web.

    A diferència de l’IPHOT, l’ADR i el RevPAR recullen la situació real en un moment temporal determinat. Això implica que es poden calcular taxes de variació interanuals i intermensuals, però tenint sempre present que les fluctuacions estan provocades per canvis en diversos factors: variació en preus, oferta i ocupació.


  3. Àmbit temporal

  4. Els establiments hotelers subministren la informació amb una periodicitat mensual. 

    Les dades sol•licitades es refereixen a set dies consecutius. Perquè cada dia del període de referència estigui prou representat els establiments de la mostra es reparteixen al llarg del mes.


  5. Àmbit poblacional

  6. La població objecte d'estudi són tots els establiments hotelers situats a les Illes Balears. 

    Un establiment hoteler és aquell que presta serveis d'allotjament col•lectiu mitjançant preu amb o sense altres serveis complementaris i en el qual treballa una o més persones.


  7. Disseny de la mostra

  8. El disseny de la mostra a les Illes Balears es basa en el marc generat a partir del Directori d'establiments turístics que disposa la Conselleria competent de matèria de Turisme de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les categories considerades en els establiments hotelers:

    OR: 5 estrelles, 4 estrelles, 3 estrelles, 2 estrelles i 1 estrella.

    PLATA: 3 estrelles, 2 estrelles i 1 estrella.

    El mostreig és estratificat a escala d'illa i categoria de l'establiment turístic. L'enquesta és exhaustiva (s'investiguen totes les unitats) per a les categories de cinc estrelles d’or i quatre estrelles d'or, per a la resta de categories s'aplica la proporció fixada en la mostra de l'enquesta.


  9. Estimadors

  10. L’ADR o Tarifa Mitjana Diària són els ingressos mitjans diaris obtinguts per habitació ocupada i el RevPAR són els ingressos mitjans per habitació disponible. 

    En ambdues definicions els ingressos fan referència a aquells percebuts pels hotelers per la prestació del servei d'allotjament, sense incloure un altre tipus de serveis que sí pugui oferir l'establiment, com poden ser serveis de restauració, minibar, spa, gimnàs, etc.

    RevPAR =ADR* Grau d'ocupació per habitacions

     

    Nota: la igualtat no és exacta degut a que el grau d'ocupació per habitacions se calcula segons criteris de l'Enquesta d'Ocupació Hotelera, no sent exactament iguals en l'estimació de l’ADR i el RevPAR per raons metodològiques.


Institut d'Estadística de les Illes Balears
C/ Miquel Santandreu, 4, Baixos - 07006 Palma·971 17 65 11